Vesivahinko? Muista toimia nopeasti

Mitä tehdä, kun vesivahinko osuu kohdalle? Jos pesukone vuotaa, mitä teen? Alla neuvoja, kuinka toimia vesivahinkotilanteessa.

Soita Kirkkonummen Huollon päivystykseen. Vesivahinkotilanteessa tärkeintä on toimia ripeästi. Jos lattialla on vettä, vahinko rajataan ja estetään lisävahinkojen sattuminen. Jos pesukone vuotaa, kone sammutetaan ja vedentulo katkaistaan. Vuoto saattaa johtua epäonnistuneesta kytkennästä tai vesiletkun rikkoutumisesta.

Putkirikkojen ennakointi on hankalaa. Huolellisesti toimimalla vältytään usein suurilta vahingoilta. Jos astian- ja pyykinpesukoneita ei jätetä yksin päälle asuntoon, ei vuoto pääse leviämään pitkälle ennen kuin se huomataan.

Hanojen ja suihkuliittimien suodattimia sekä lavuaarin poistoputket ja lattiakaivot tulee aika-ajoin puhdistaa, ettei niihin synny tukoksia. Puhdistus onnistuu esimerkiksi viemärinaukaisunesteellä.

Joskus vesivahinko on niin paha, että paikalle tarvitaan apuvoimia kuten palokunta, putkimies tai kuivausyhtiö. Meillä on yhteistyötä ympäri vuorokauden päivystävien putkimiesten kanssa, joten apua saa myös yöaikaan. Soita Kirkkonummen Huollon päivystysnumeroon 09 221 9090 ja ilmoita asiasi, jolloin päivystävä huoltomies saapuu paikalle ja hälyttää tarvittaessa lisäapua.

Akuutin vaiheen jälkeen alkaa vahinkotarkastus.

Kun akuutti tilanne on hallinnassa, on aika tarkistaa vahingot. Kirkkonummen Huollon tekninen isännöinti ottaa asian hoitaakseen yhdessä taloyhtiösi isännöitsijän kanssa. Vakuutusyhtiöön pitää olla yhteydessä mahdollisimman pian vahingon satuttua. Vahinkoilmoitus tehdään ja vahinkoprosessi lähtee näin liikkeelle.

Vahingon korjaus käynnistyy usein siten, että tilataan paikalle kosteuskartoittaja. Isommissa vahingoissa myös vakuutusyhtiön vahinkotarkastaja tulee paikalle ja aloittaa vahinkojen selvittelyn.

Kosteuskartoituksen ja vahinkotarkastuksen yhteydessä selvitetään vesivahingon laajuus ja syy, josta tulee myös kirjallinen raportti. Kun vahingon syy ja laajuus on kartoitettu, voi vahinkoa hoitava vakuutusyhtiön asiantuntija ottaa alustavasti kantaa vahingon korvattavuuteen. Tilojen kuivaus ja muut jatkotoimenpiteet aloitetaan heti.

Toisinaan vesivahingot edellyttävät niin laajoja korjaustöitä, että asunnosta on muutettava tilapäisesti pois. Jos vesivahinko on aiheutunut vakuutuksesta korvattavasta syystä, korvataan asukkaan kotivakuutuksesta myös tilapäismajoituksesta aiheutuvia kohtuullisia kustannuksia.

29.8.2018